Dödens trädgård, Kimitoön

Installation av Michal Czienge
10.2.–12.3.2023

I Michal Czineges rumsliga installation “Garden of Death Kimitoön” pulserar målade silhuetter av växter på storskaliga dukar. Installationen är platsspecifik på många sätt: den är gjord speciellt för Kulturhus Björkbodas utställningsutrymme, medan dess visuella element har sitt ursprung i herbarier med utdöda växter från Kimitoön-området. Czinege uppmärksammar hur den spiralformade vågen av massutrotning inte bara är ett fenomen på en universell skala, utan att förlusten av varje art alltid har en lokal betydelse. 

I den mörka utställningslokalen framträder känsliga men skelettliknande figurer av torkade växter på dukarna som tillfälliga utbrott. De är impulser av något som sedan länge gått förlorat, kanske en efterimpuls eller ett minne av det som en gång var, och trots sin kraftfulla laddning är de nu bara ogripbara blixtar från en tidigare existens. Som oscillerande spår är de bara perceptuella händelser i betraktarens sinne, obestämd ljus och variationer i dess våglängder.  

Installationens arbetssätt bygger på interaktion mellan ljus och fysisk färg, men också på hur små förändringar i vissa våglängder av ljuset radikalt kan påverka vår uppfattning av färg och därmed vårt sätt att uppleva, uppfatta och tolka den synliga världen. Czinege utmanar betraktaren att fundera över perceptionens objektivitet och dess begränsade natur i förhållande till den föränderliga verkligheten. Vad skiljer det synliga från det osynliga? Vad händer framför våra ögon och vad sker endast i våra sinnen? Vad är en perceptuell händelse, vad är verklighet och är de en och samma sak? Hur kan en bild av en pulserande växtrank existera när den kan anta en annan form endast som nervimpulser orsakade av en enkel förändring av ljusets våglängd? Var och vad är det mellanrum där en bild både är obefintlig och existerande?

Installationens namn hänvisar delvis till Hugo Simbergs målning “Dödens trädgård”. Simberg framställer själarna som växter som Döden tar hand om och dödens mellanrum som en utomvärldslig plats dit själarna går innan de kommer till himlen. Czinege beskriver sin installation som en plats av främlingskap, där “något av växternas väsen fortsätter, flimrar och vibrerar som minnen, tills det inte längre finns kvar och försvinner helt och hållet”. De ursprungligen bräckliga och omärkligt små figurer från herbarier får en övermänsklig skala och betraktaren blir fysiskt en del av deras värld genom sin egen existens.

Cykliska fenomen och obeständighet är närvarande i installationen på många sätt, inte bara som dess ämne eller som en del av den perceptuella processen mellan betraktaren och verket, utan också konkret på den materiella substansnivån. Materialvalen i installationen är en del av Czineges forskning som konstnär om nedbrytbara, giftfria material som belastar miljön så lite som möjligt. Inför utställningen på Kulturhus Björkboda placerade Czinege en låda utanför sin ateljé i Nurmes där han bad lokalbefolkningen att lämna in sina slitna bomullslakan för att använda dem som duk till installationen, medan färgen är gjord med aska från bränd ved som pigment.

Utställningen och konstnärens arbete har fått stöd av Nordkarelens kulturråd, Centret för konstfrämjande (Taike) samt Nurmes stad och dess invånare.

Om konstnären

Michal Czinege är en slovakiskfödd konstnär som bor och arbetar i Finland. Han har en doktorsexamen från Academy of Fine Arts and Design i Bratislava, där han var biträdande professor i måleri tills han flyttade till Finland 2016. Czineges verk har ställts ut internationellt, bland annat på Slovakiska nationalgalleriet, Q21 i Wiens Museumsquartier, Joensuu konstmuseum och senast på MUU Helsingfors.

michalzinege.com

Växtarter som används i arbetet som försvunnit från området:
Camelina alyssum
Odontites vernus
Rosa corymbifera
Cuscuta epilinum

Press och media är välkomna att träffa konstnären under denna installationsvecka eller under vernissaget. Telefonintervjuer är också möjliga. För mer information om denna och framtida utställningar kontakta:

tuomo@kubu.fi
+358 40 525 4636

Kuoleman Puutarha, Kemiönsaari

Michal Czinegen installaatio
10.2.–12.3. 2023

Michal Czinegen installaatioteoksessa “Garden of Death, Kemiönsaari” suurilla maalauskankailla sykkii välähdyksiä maalatuista kasvien silueteista. Teos on paikkasidonnainen monella tapaa: installaatio on toteutettu erityisesti Kulturhus Björkbodan näyttelytilaa varten, kun taas sen visuaalisten elementtien lähteenä Czinege on käyttänyt Kemiönsaaren alueelta sukupuuttoon kuolleiden kasvien kuvastoa. Hän kiinnittää huomiota siihen, kuinka lajien sukupuuttoaallon maailmanlaajuisesti kiihtyvässä kierteessä jokaisen lajin kadolla on silti aina paikallinen merkitys. 

Pimennetyn näyttelytilan hämärässä maalauskankaille ilmestyy kuivattujen kasvien hentoja mutta luurankomaisia hahmoja hetkellisinä sykäyksinä. Välähdykset ovat kuin pulsseja kadonneesta, kenties jälkisykettä, tai muistoja, jotka voimakkaasta latauksestaan huolimatta ovat nyt vain määrittämättömiä impulsseja menneestä olemassaolosta. Värähteleviä jälkiä, jotka eivät ole muuta kuin aineetonta valoa, sen aallonpituuksien vaihtelua ja havaintokokemuksia katsojan mielessä. 

Teoksen toteutus perustuu valon ja fyysisen värin vuorovaikutukseen sekä siihen, kuinka pienet muutokset tietyissä valon aallonpituuksissa voivat vaikuttaa radikaalisti värien havaitsemiseen ja sen myötä tapaamme kokea, havaita ja tulkita näkyvää maailmaa. Czinege haastaa katsojan pohtimaan havaintokyvyn objektiivisuutta ja sen rajallista luonnetta suhteessa muuttuvaan todellisuuteen. Mikä erottaa näkyvän ja näkymättömän? Mikä tapahtuu silmiemme edessä ja mikä vain mielessämme? Millä tavoin kuva sykkivästä kasvin rangasta on olemassa, kun ainoastaan aallonpituuksien vaihtelun aikaansaamana hermoimpulssina siitä tulee jotain muuta? Mitä on havaintotapahtuma, mitä todellisuus, ja ovatko ne yhtä? Missä ja mitä on välitila, jossa kuva kasvista sekä on että ei ole?

Installaation nimi viittaa osin Hugo Simbergin maalaukseen Kuoleman puutarha. Siinä Simberg kuvaa sieluja Kuoleman hoitamina kasveina ja Kuoleman välitilaa toispuoleisena paikkana, jonne sielut joutuvat ennen taivaaseen pääsyään. Czinege kuvailee installaatiotaan outona tilana, jossa ”jotain kasvien olemuksesta säilyy, välkkyy ja värähtelee muistoina, kunnes katoaa olemasta kokonaan.” Alun perin hauraat ja huomaamattoman pienet herbaarioista poimitut hahmot saavat installaatiossa ihmistä suuremmat mittakaavat, ja katsoja asettuu omalla olemassaolollaan fyysisesti osaksi niiden maailmaa.

Kiertokulku, pysymättömyys ja katoavat muutosilmiöt ovat läsnä installaatiossa monitahoisesti, paitsi sen maalausaiheessa ja havaintoprosessissa katsojan ja teoksen välillä, myös aineen tasolla konkreettisesti. Teoksen materiaalivalinnat ovat osa Czinegen tutkimusta, jossa hän pyrkii löytämään työhönsä ympäristöä mahdollisimman vähän kuormittavia, myrkyttömiä ja hajoavia ainesosia. Kulturhus Björkbodan näyttelyä varten Czinege asetti työhuoneensa ovelle Nurmeksessa laatikon, johon pyysi paikallisia tuomaan puhki kuluneita puuvillalakanoitaan installaation maalauskankaiksi, kun taas maalausaineen hän valmisti käyttäen pigmenttinä palaneiden polttopuiden tuhkaa.

Näyttelyä ja taiteilijan työtä ovat tukeneet nurmekselaisten lisäksi Pohjois-Karjalan taidetoimikunta,Taiteen edistämiskeskus (Taike) ja Nurmeksen kaupunki.

Taiteilijasta

Michal Czinege on slovakialaissyntyinen kuvataiteilija, joka asuu ja työskentelee Suomessa. Czinege väitteli taiteen tohtoriksi Bratislavan kuvataideakatemiasta (Academy of Fine Arts and Design in Bratislava), missä hän toimi maalaustaiteen apulaisprofessorina ennen muuttoaan Suomeen vuonna 2016. Czinegen teoksia on ollut esillä kansainvälisesti, muun muassa Slovak National Galleryssa, Q21:ssa Wienin Museumsquartierissa, Joensuun taidemuseossa ja viimeksi MUU Helsingissä.

michalzinege.com

Teoksessa käytettyjä, alueelta kadonneita kasvilajeja
Camelina alyssum
Odontites vernus
Rosa corymbifera
Cuscuta epilinum

 

Lehdistön ja tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita tapaamaan taiteilijaa installaatioviikon tai avajaisillan aikana. Myös puhelinhaastattelut ovat mahdollisia. Lisätietoja tästä ja tulevista näyttelyistä:


Tuomo Tammenpää
tuomo@kubu.fi
+358 40 525 4636

Garden of Death, Kimitoön

Installation by Michal Czinege
10.2.–12.3.2023

In Michal Czinege’s spatial installation “Garden of Death Kimitoön”, bursts of painted silhouettes of plants pulsate on large-scale canvases. The installation is site-specific in many ways: it is made specifically for Kulturhus Björkboda’s exhibition space, while its visual elements have their origin in herbaria of extinct plants from the Kimitoön area. Czinege draws attention to how the spiraling surge of mass extinction is not only a phenomenon on a universal scale, but the loss of each species always has local significance. 

In the dimness of the gallery space delicate but skeleton-like figures of dried plants appear on canvases as momentary bursts. They are impulses of something long lost, perhaps an after-pulse or a memory of what once was, and despite their powerful charge they are now but intangible flashes from a past existence. As oscillating traces they’re merely perceptual events in the viewer’s mind, unembodied light and variations in its wavelengths.  

The workings of the installation are based on interaction of light and physical colour but also on how small changes in certain wavelengths of light can radically affect our perception of colour and with it the way we experience, perceive and interpret the visible world. Czinege challenges the viewer to give some thought to the objectivity of perception and its limited nature in relation to changing reality. What separates the visible from the invisible? What happens in front of our eyes and what takes place only in our minds? What is a perceptual event, what is reality and are they one and the same? How does an image of a pulsating plant exist when it can take on a different form only as nerve impulses caused by a mere change in light’s wavelength? Where and what is the intermediate space where an image is both non-existent and existent?

The installation’s name refers partly to Hugo Simberg’s painting “Garden of Death”. Simberg portrays souls as plants that Death cares for and the intermediate space of Death as an otherworldly place where souls go before entering heaven. Czinege describes his installation as a place of strangeness, where “something of the plants’ essence is kept flickering and oscillating as memories until it is no more and disappears completely.” The oversized scale of the fragile and inconspicuously small plants supersedes both their own original size and that of the visitor, who’s existence now becomes physically part of their world.  

Cyclical phenomena and impermanence are present in the installation in many ways, not only as its subject matter or as part of the perceptual process between the viewer and the work, but also concretely at the level of material substance. Material choices of the installation are part of Czinege’s research as an artist into degradable, non-toxic materials that burden the environment as little as possible. For the exhibition at Kulturhus Björkboda Czinege placed a cardboard box outside his studio in Nurmes where he asked local people to bring their worn-out cotton sheets in place of canvas, whereas the paint for the installation is made using ash from burnt firewood as pigment.


About the artist

Michal Czinege is a Slovak-born artist based in Finland. He earned his Doctor of Arts degree from the Academy of Fine Arts and Design in Bratislava, where he worked as assistant professor at the Painting Department until moving to Finland in 2016. Czinege’s work has been exhibited internationally at many venues such as the Slovak National Gallery, Essl Museum in Vienna, Joensuu Art Museum and most recently MUU Helsinki.

michalzinege.com

Plant species used in the work that have disappeared from the area
Camelina alyssum
Odontites vernus
Rosa corymbifera
Cuscuta epilinum

The exhibition and the artist’s work have been supported by Arts Council of North Karelia, Arts Promotion Centre Finland and the town and people of Nurmes.

All members of the press and media are welcome to meet the artist during this installation week or the opening night. Telephone interviews are also possible. For more information contact:

Tuomo Tammenpää
tuomo@kubu.fi
+358 40 525 4636